[Publicat a Cinergia (22/06/2012)]
Hi
ha personatges que bé valen una pel·lícula, un film dedicat
exclusivament a ells perquè ells són un quadre sencer i la resta és
marc, safata de plata pel seu lluïment. Casablanca (1942) és un d’aquests casos, pel·lícula sòlida des dels fonaments fins a la teulada que serveix de perfecta peanya a un Humphrey Bogart a la seva salsa. L’obra de Michael Curtiz
sembla concebuda per a un actor que amb aquesta actuació, i contra
pronòstic, quedaria definitivament consolidat al firmament de Holywood.
Casablanca, rodada l’any 1942, proporciona un escenari idoni a l’actor
novaiorquès; un context de total actualitat –la Segona Guerra mundial–,
una localització exòtica però no aliena, ciutat colonial francesa, i un
repartiment extraordinari darrere seu, amb Ingrid Bergman i Claude Rains,
entre molts altres. Res desentona ni priva a Bogart de fer-se l’amo de
la pantalla gràcies a la seva aureola d’antiheroi, que lluny de
restar-li carisma el fa més atractiu de cara el públic, tan magnètic com
el bell rostre de Bergman.
El protagonista del film és Rick,
un combatent del feixisme europeu que es veu forçat a abandonar París
quan els nazis entren a França, quedant atrapat a Casablanca. La ciutat
marroquí era, aleshores, un pont entre el vell continent i els Estats
Units per on passaven milers de refugiats a la recerca de visats que els
permetessin viatjar al país de les oportunitats. Així és que tota
l’acció es situa en aquest indret d’impàs a on Rick regenta un cafè
musical, punt de trobada de fugitius i autoritats a on la llei té menys
vigència i la llibertat molt més valor. El Rick’s Café fa a la
pel·lícula de Curtiz la funció de filtre, centre d’atenció per a on
qualsevol personatge que es preï ha de passar, ja siguin exiliats,
policies, nazis o vulgars delinqüents.
La trama, com no podia ser d’una altra manera, es desenvolupa al
local en qüestió tot reflectint la convulsa situació que viu el món
sencer, amb escenes tan memorables com el duel musical entre militars
alemanys i el seu cant feixista a capella i la unànime rèplica amb la
Marsellesa. Tot això sota la cínica mirada del propietari, un Bogart que
es vol mostrar fred i arrogant essent en realitat un romàntic a qui els
cops han endurit la carcassa però no l’interior. És en aquesta
duplicitat en la que Bogart es mou a la perfecció, aparentant
impermeabilitat estant xop per dintre, amb un rostre impassible que
oculta amargor i tendresa.
Però allà estan Ingrid Bergman i companyia
per estovar al famós Rick; vells amors i conviccions, la Història que
constreny… La pel·lícula és, en realitat, un procés de retorn i
redempció que Bogart interpreta extraordinàriament bé, fent de la
constant ambigüitat i del seu comportament imprevisible la principal
font d’intriga i interès.
I és que és Bogart però també Bergman, és el repartiment però també
la tècnica, és la fotografia, la il·luminació i el so però també
l’extraordinari guió…. Casablanca és una afortunada reunió de mestres
del setè art que gràcies al seu agosarament, a tractar un tema en plena
cadència i fer-ho amb tant encert, ha passat a formar part de la
història del cinema.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada