[Publicat a Cinergia (08/06/2012]
La diligència
s’obre camí pel desert d’Arizona en direcció Nou Mèxic, i ho fa
carregada d’un passatge heterogeni i en constant alerta per l’amenaça
Apatxe, amb Gerónimo al capdavant. Són nou les persones que conformen la
perillosa expedició, i malgrat que entre elles poc o gens hi ha a
veure, durant tres inacabables dies hauran de compartir seients, temors i
experiències, el que desembocarà en un peculiar creuament social del
què John Ford
n’extreu tot el suc. Connexions en altres circumstàncies impensables
neixen progressivament de la forçosa relació que entre tots s’estableix,
esdevenint La diligència un western singular, allunyat de
l’estereotipada dualitat indis-vaquers. Ford experimenta en aquesta
pel·lícula com un Noé en petit comitè, jugant amb la fauna social i
reclutant-ne alguns exemplars destacats per veure el que passa dintre de
l’arca. Una prostituta proscrita, un metge alcohòlic, un delinqüent
bondadós, una recentment casada embarassada, un galant jugador de
cartes, un banquer malhumorat, un comerciant de whisky… tots ells
conformen aquesta singular caravana cap a Lordsburg, encarnats per un
repartiment de luxe –amb John Wayne, Claire Trevor, Thomas Mitchell (guanyador de l’Oscar per la seva interpretació) i Andy Devine, entre altres– i que dirigeix amb mestria el mestre Ford, subjectant les regnes amb tant nervi com afecte.
El resultat de tot plegat és molt interessant, una road movie
plena de pols i contratemps en la que tots els personatges han de cedir
terreny en pro de la supervivència davant una amenaça latent i
imprevisible. Ford ho narra amb virtuosisme i total transparència; el
desenvolupament senzill i lineal de l’argument permet endinsar-se aviat
en les peripècies dels viatgers, víctimes de la picardia del director,
que tan sols una vegada, després d’alguns tanteigs, els posarà contra
les cordes. Mentrestant, el film es condimenta sol gràcies a la
complexitat i naturalisme dels protagonistes, aportadors de l’enginy,
l’humor i la gravetat necessaris per a mantenir l’interès al llarg de
tot el metratge. Ni flashbacks ni flashforwards, res més que tres
jornades per a fer una dissecció de caràcters i estaments que el final
del metratge ja posarà al seu lloc.
Quant a aspectes tècnics, crida l’atenció sobretot el seguiment que
fa la càmera del carruatge i els seus múltiples punts de vista, així com
la seva atmosfera bidimensional. Per una part tenim el món exterior; un
carro galopant el paisatge seguit sempre de prop per les càmeres, que
li fan un exhaustiu seguiment –ja sigui lateral, ja sigui des del punt
de vista del conductor o en plans generals que agafen també els
cavalls–, i per l’altra ens trobem amb el retrat interior, el microclima
que es respira dintre de la diligència i que és l’ànima del film. I és
que aquesta és la seva virtut, fer d’una petita història una gran
pel·lícula, lleugera però summament interessant i efectiva, amortitzant
perfectament tots i cadascun dels recursos amb els que compta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada