[Publicat a Cinergia (15/06/2012)]
De Citizen Kane
(1941) crida l’atenció, en primera instancia, la solidesa del seu
conjunt, que demostra una maduresa tècnica i artística fora del comú. Orson Welles
corrobora amb aquesta primera incursió al cinema el seu geni, precoç en
la formulació d’un discurs consistent en la seva faceta visual com
argumental. La precisió de texts i diàlegs i l’aposta estètica,
ostentosa i avantguardista, no defalleixen en cap moment ni donen
indicis d’errors novells, rematant la feina amb un immillorable
muntatge. Llums i ombres magistralment registrades per Gregg Toland
s’alien també a un relat agredolç sobre els mitjans de comunicació en
l’era moderna i fins a quin punt aquests són influents, centrant
l’atenció sobre un personatge en concret, Charles Foster Kane.
Welles empra aquest caràcter, magnat de premsa i comunicacions
nord-americà, per a dibuixar un retrat bidimensional, el de Kane com a
individu i el de Kane com a símbol social.
Aquest retrat profunditza, en ambdós
casos, en la seva vessant més psicològica, traçant un personatge
superlatiu, inclús exagerat –que no impossible ni incoherent–, que
representa ambicions i zenits i el relatiu significat de tot plegat.
L’ascens i caiguda d’un líder contemporani farcit d’orgull i vigor que
no obstant depèn en demesia de l’amor col·lectiu és descrit per Welles
amb virtuosisme, no només pel seu meticulós guió, també pel paper
protagonista que ell mateix interpreta. Defineix primer carisma,
l’ascensió d’algú que sembla no tenir sostre, i després inesperada
decadència, tot plegat en una molt deliberada reconstrucció periodística
que fa del film una espècie de document de premsa groga curosament
confeccionat. El què comença com un trencaclosques mancat de peces
esdevé, poc a poc, una complexa i detallada història de desamors d’algú
que, temorós de l’ostracisme, s’ha construït una massissa fortalesa
emocional emmurallada d’autoestima i estricta integritat. Kane és un
imperi en auge que de sobte es veu captiu de la seva pròpia immensitat,
tan incapaç de soldar les fissures que en ell afloren com de reconèixer
la seva fragilitat.
I amb tot això que Welles, no content, encara incorpora un element
més en la concepció del seu personatge que si bé ajuda en tant que
pretext i leitmotiv de la trama, resulta potser massa obvi. Això és, la
idealització de la infantesa, període vital en el què la innocència i
levitat del dia a dia són sinònims de felicitat; no hi ha res com ser nen, ni el més gran poder frena el pas del temps,
etcètera. Aquest punt alliçonador de Welles és potser innecessari
donada la potència del retrat per se, i encara que ajuda a arrodonir la
faceta més sensible del protagonista, també el fa, mai millor dit, una
mica més naïf.
Sigui com sigui, és en el patològic del comportament de Kane, en el
grossor de la trama, a on es troba el més interessant d’aquesta.
L’aïllament i infinita autoestima –representada per la metafòrica
Xanadú– com a resposta a una agressió externa posa la cirereta a la
extraordinària dissecció psicològica d’Orson Welles, que amb aquesta
òpera prima deixava una empremta inesborrable del seu pas davant i
darrere les càmeres.
Per últim, és interessant comentar com a annex els gens casuals noms
propis que el director va escollir pel film. Rosebud, el mateix Kane,
Xanadú… Se’n podria fer un treball de recerca, però fent un cop d’ull al
nom potser més simbòlic i buscant-ne el significat, ens trobem que
Xanadú és com es denominava la capital d’estiu de l’antic Imperi Mongol,
situada a la actual Xina. En aquesta ciutat s’hi trobava un palau
immens a on l’emperador mongol residia a l’estiu. L’emperador era Kublai Kan,
a on kan vol dir, i aquí està la gràcia, «màxim governador». Així és
que el significat de Xanadú i la proximitat fonètica de Kan a Kane,
lluny de ser casuals, són una altra prova, com el format periodístic o
la il·luminació de la pel·lícula, de la meticulosa intencionalitat i
premeditació de Welles alhora de construir les seves histories.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada