El cinema,
en tant que element social i cultural, ha estat sempre un ens feixuc de moure,
tan reticent com susceptible a segons quins canvis o evolucions. La seva
agilitat com a art contrasta amb el seu conservadorisme com a industria,
caminant sempre sobre segur, enemiga tant de camins feréstecs com d’autopistes
recentment asfaltades. Desconfiada, circula per les transitades rutes
comercials amb la seva infinita caravana mentre les ments inquietes exploren cruïlles
i dreceres, i no és fins que no hi ha una resposta gairebé unànime que no obre
les seves portes per a ventilar conceptes i percepcions. Ja sigui en la seva
faceta tècnico-artística o en la promoció, difusió i distribució, el canvi és
constant, i l’evolució, malgrat pors i recels, gairebé sempre positiva.
Quelcom
similar passa actualment amb internet; si amb el so o el color era la concepció
cinematogràfica la que variava, ara és la seva difusió i distribució el que
està canviant, lentament i sovint a despit. I és que la xarxa virtual ha agafat
el món de la cultura a contrapeu, i aquest, com a indústria, no ha sabut trobar
el to i la posició adient en el que és, fins a la data, el millor mitjà de
comunicació existent. En els seus inicis, la parsimoniosa velocitat de la
transferència de dades i el seu alt cost no induïen a pensar en un mitjà tan
poderós, font inacabable de documents de tot tipus que condicionaria la
concepció cultural. Descarregar-se arxius a principis de mil·lenni era qüestió d’hores, espera agònica que depenia, a més, d’una línia telefònica que podia
caure en qualsevol moment. Una dècada més tard podem descarregar-nos un disc
musical en dos minuts, una pel·lícula en cinc, i un videojoc en deu.
La progressió de l’internet domèstic ha crescut de manera exponencial, i amb
això també l’intercanvi de fitxers, els programes P2P –Peer to peer, xarxa d’ordinadors interconnectats per a compartir
arxius–, i en definitiva les facilitats per a trobar el que es vulgui i quan es
vulgui pagant tan sols una tarifa telefònica. Tot plegat ha transcorregut
davant una actitud a vegades passiva i a vegades agressiva, però gairebé sempre
poruga, dels principals agents culturals, incapaços de trobar una fórmula
efectiva de niar a la xarxa. Tan sols aquells amb més perícia han sabut treure
tot el suc d’un mitjà primer menystingut i després temut.
I aquest
temor, lluny de cercar concilis i compatibilitats, s’ha traduït en projectes de
llei profundament conservadors que coarten el què, enfocat correctament, suposa
un escenari idoni per a l’exhibició d’art i cultura des de la seva més diminuta
dimensió –novells, aspirants i minoritaris– fins a la més gran escala
–consolidats, històrics i majoritaris–. A hores d’ara, amb un internet encara
alliberat i no regularitzat, ¿quants artistes han emergit, s’han donat a
conèixer, han trobat el seu públic? ¿I per quants ha estat un handicap mortal a
les seves carreres, que han vist truncades per l’assot d’internet? Qui fins ara
perd la batalla són, sobretot, els mecenes: productores, distribuïdores i
marques, que veuen com ja no cal passar pel seu ostentós filtre per arribar a
un creador, ja sigui gràfic, musical, cinematogràfic o literari. S’arriba a l’artista
i aquest se’n beneficia de forma directa: si agrada molt un grup, es va al
concert, si agrada molt un cineasta, es va al cinema, si agrada molt un
dibuixant, es compra un original, etc. La clau és ser conegut, i no hi ha
millor eina per això que la xarxa virtual. No obstant, tot això és a la fi
difícilment compatible amb el model econòmic predominant, insostenible en la
seva situació actual. La cultura de la gratuïtat té un risc inherent que és tan
perjudicial com ho eren abans els abusos de segons quins intermediaris i
representants culturals: l’automàtica infravaloració d’uns treballs que ja no
es compren, ans s’obtenen sense càrrec econòmic.
Amb això
que fa pocs mesos va arribar al congrés dels Estats Units una llei amb nom de
plat, la SOPA (Stop Online Piracy Act), que pretenia regular el trànsit il·legal de continguts amb drets d’autor. Aquesta llei, que afectaria
a totes les pàgines registrades al país nord-americà, castigaria no només als
portals web que emmagatzemessin tals continguts, sinó també a qui els enllacés,
ja fos un mer bloc particular, una pàgina sense ànim de lucre com Wikipedia, o
un cercador general tipus Google o Yahoo. Aquest projecte, que donava carta
blanca per a clausurar dominis sense ordre judicial, va trobar-se amb l’oposició
frontal de gran part dels gegants d’internet així com de milions d’internautes,
que mitjançant xarxes socials i mobilitzant la xarxa van deixar palesa la seva
posició majoritària. I malgrat haver aconseguit congelar el projecte, tant la
SOPA com la PIPA (Protect Intelectual Propierty Act) mantenen intactes les
seves possibilitats de ser una realitat. Mentrestant, quelcom similar va passar
aquí amb la col·loquialment anomenada Llei Sinde
(Llei d’economia
sostenible), que parlava en l’apartat cultural en clau similar a la SOPA i
companyia, i tenia el suport dels més potents lobbys culturals espanyols,
encapçalats per l’SGAE de l’aleshores president, Teddy Bautista. Així és que
tant la SOPA com la llei Sinde, impulsada ara pel ministre Wert i finalment
aprovada, han esdevingut la resposta forçada a un problema que no hauria de ser-ho.
I és que
el que suposen aquestes lleis és en definitiva un important retrocés, tornada a
un model d’indústria obsolet que vol combatre amb fórmules caduques uns fets
igualment rebatibles com és lucrar-se de labors alienes. Però és ara quan el
mercat cultural té l’oportunitat de reinventar-se, conciliar la difusió massiva
amb el valor real de la producció artística, i amb això cinematogràfica.
Experiències com la dels reproductors en streaming
(a temps real) Spotify o Grooveshark, que proporcionen a l’usuari un immens
catàleg musical gratuït amb la condició de la inclusió de publicitat entre
cançons –i amb l’opció d’estalviar-se-la a canvi d’una petita quota mensual–
assenten un precedent essencial de cara a aquesta reestructuració comercial.
Del que es tracta, amb tot, és d’equilibrar la capacitat de divulgació d’un
mitjà de comunicació d’enorme abast sense que això desmereixi el cost real de
les obres. Productes de qualitat, sense despeses materials, que per preus
ajustats, ni gratuïts ni abusius, arribin a qualsevol a qui li pugui
interessar.
Això es
tradueix, en el cinema, en portals com els que progressivament van apareixent a
les nostres contrades, que segueixen un principi similar al de Spotify o
Grooveshark per a oferir un videoclub a casa senzill, econòmic, i amb centenars
de títols. La bona rendibilitat d’aquest tipus de negoci és altament positiva,
perquè advoca tant pel propi interès com pel què de veritat el sustenta: el
cinema. Pàgines com Filmin.es, Filmotech.com o Adnstream.tv, entre altres, són
una cara de la moneda que fins fa poc ni s’havia contemplat i es revelen com a
model a seguir, respostes modernes a disjuntives modernes de qui creu en la
cultura però també creu en internet. Bona mostra d’això són els incipients
festivals de cinema online que pàgines com les esmentades comencen a organitzar,
des d’on es poden mirar pel·lícules que d’altra manera serien invisibles per
la immensa majoria, i que es veuen beneficiades econòmicament alhora que es
donen a conèixer sense necessitat d’infraestructura física.
Enrique
Gonzalez Macho, President de l’Acadèmia de cinema espanyola, deia en el seu
discurs la nit dels Goya que internet no forma part de l’activitat econòmica del
cinema. Argumentava el productor i distribuïdor càntabre, en unes afirmacions
molt simptomàtiques, que «internet no és una alternativa, ni
un substitut, ni tan sols un complement a l’enorme esforç econòmic que suposa
fer cinema». I doncs, ¿a què s’està esperant? És
veritat, la xarxa no és encara prou potent per a sostenir una industria com
aquesta, ni per a ser-ne un pilar bàsic, i precisament això és el que hauria de
canviar dràsticament. Que a hores d’ara internet no sigui un element
recaptatori i divulgatiu cultural essencial és quelcom fatídic que posa de
manifest la inoperància, passivitat i poca astúcia amb la que s’ha tractat un
mitjà tan potent. Replicava Álex de la Iglesia a Gonzalez Macho, amb molt
encert, en un article a El País: «Enrique [G.
Macho] pensa que el canvi és prematur i que no es pot permetre un salt al vuit,
però el vuit ja està als nostres peus. [...] S’ha de fer el primer pas o el
faran per nosaltres». Justament, ara ja no es tracta de fer-ho o no, sinó de
fer-ho a temps o massa tard.
Alternatives
com les pàgines web de cinema en streaming
han de ser la punta de llança d’una sèrie de mesures que trenquin per fi aquest
punt d’inflexió entre el que ja és passat i un present que costa massa
d’assimilar. Consensos amb companyies de telecomunicacions –parts actives i
responsables d’aquest conflicte–, regulacions menys restrictives i amb més al·licients, i foment de la cultura sostenible
són opcions tan
urgents com insuficientment explorades. Al cap i a la fi, cine, art i cultura
són comunicació, i internet és transmissió en el sentit més global, pel que sembla
descabellat que no es retroalimentin des del primer instant.
Amb tot, i
retornant al cinema i l’internet: la simbiosi és inevitable i es donarà, i l’única
incògnita ara és saber com. La industria cultural sempre serà un negoci
rendible, però necessita uns agents intel·ligents
que sàpiguen avançar-se
a unes circumstàncies que, com ara, posin en entredit la fórmula de concepció i
difusió cultural vigent. Ja és hora que aquesta caravana s’atreveixi a
transitar per la carretera virtual perquè, com diria De la Iglesia, ara mateix
es troba caminant sobre el vuit i sembla no assabentar-se’n. Internet és futur
però sobretot present, i és només assumint aquesta premissa que s’assolirà un
concili definitiu entre creadors, consumidors, i tots els elements socials i
culturals implicats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada