[Publicat a Serra d'Or (01/2012) per Martí i Tariq Porter]
El proppassat octubre, la ciutat de Sitges tornava a acollir el que és, hores d’ara, un dels festivals de cinema de gènere més importants del món, amb un cartell heterogeni que comptava tant amb títols de renom com amb altres que convidaven a la sorpresa o, senzillament, despertaven la curiositat. Aquesta cita, però, es presentava especialment interessant quant a produccions catalanes, presents en un nombre important i amb una inusual i més que positiva rellevància. També destacava per alguns títols com Melancholia, l’ última obra del danès Lars von Trier, Contagion, de Steven Soderbergh, la celebrada Attack the Block, de Joe Cornish, premi del públic, i Mientras Duermes, de Jaume Balagueró, entre d’altres. I per la temàtica, quasi simptomàtica, d’aquesta 44ª edició del festival: la intel·ligència artificial i una nova manera de captar el món, un conjunt de films que reflecteixen, com sempre, les inquietuds socials de cada època. Contagion, Melancholia, Another Earth, de Mike Cahill, 4:44, d’Abel Ferrara, i tants altres títols com Bellflower, Carré Blanc, The Divide, o Hell, basen la seva trama en aquest context de trencament, de canvi de percepcions, en un moment en què els giravolts són constants i imprevisibles. Tot seguit, un tastet d’alguns dels treballs més notables que s’han projectat aquests dies al Festival internacional de cinema fantàstic de Catalunya 2011.
El proppassat octubre, la ciutat de Sitges tornava a acollir el que és, hores d’ara, un dels festivals de cinema de gènere més importants del món, amb un cartell heterogeni que comptava tant amb títols de renom com amb altres que convidaven a la sorpresa o, senzillament, despertaven la curiositat. Aquesta cita, però, es presentava especialment interessant quant a produccions catalanes, presents en un nombre important i amb una inusual i més que positiva rellevància. També destacava per alguns títols com Melancholia, l’ última obra del danès Lars von Trier, Contagion, de Steven Soderbergh, la celebrada Attack the Block, de Joe Cornish, premi del públic, i Mientras Duermes, de Jaume Balagueró, entre d’altres. I per la temàtica, quasi simptomàtica, d’aquesta 44ª edició del festival: la intel·ligència artificial i una nova manera de captar el món, un conjunt de films que reflecteixen, com sempre, les inquietuds socials de cada època. Contagion, Melancholia, Another Earth, de Mike Cahill, 4:44, d’Abel Ferrara, i tants altres títols com Bellflower, Carré Blanc, The Divide, o Hell, basen la seva trama en aquest context de trencament, de canvi de percepcions, en un moment en què els giravolts són constants i imprevisibles. Tot seguit, un tastet d’alguns dels treballs més notables que s’han projectat aquests dies al Festival internacional de cinema fantàstic de Catalunya 2011.
Eva
El sol fet que un film català, fruit de la ja consolidada i prestigiosa
escola de cinema ESCAC i de la seva productora associada Escándalo films, tingui l’honor d’erigir-se en sessió inaugural del
festival de Sitges, és, en si mateix, una bona notícia. Que la pel·lícula en qüestió, Eva, dirigida per Kike Maíllo
sigui una notable opera prima,
perfectament homologable a qualsevol producte nord-americà de gran pressupost
--en un gènere, el de la ciència ficció, que semblava vetat a la nostra
cinematografia-- és motiu de doble satisfacció. Eva és un petit gran film
artesà, una cinta futurista però alhora intimista, amb uns efectes especials
que no pretenen, com passa sovint, enlluernar l’espectador i dissimular la
manca d’idees, sinó il·lustrar la trama que se’ns proposa: sense escarafalls, però amb talent i una sàvia dosificació, mèrit que cal atribuir als
tècnics, però també als guionistes i al director. Aquesta aparent discreció
dels efectes, de les màquines, dels robots, lluny d’empobrir el film,
l’enriqueix, fent possible el que probablement pretenia Kike Maíllo: la
presència androide era indispensable per a la trama imaginada, però el que de
debò interessa és la reflexió que se’n deriva i la intensitat dels conflictes
vitals que han de resoldre els protagonistes: Daniel Brühl, Marta Etura i
Albert Amman. Sense ser una obra mestra, Eva
aconsegueix tots els seus propòsits: és prou apta per al consum massiu, pot
tenir una magnífica trajectòria comercial, però no sacrifica una certa ambició
creativa i artística.
Imagineu un cocktail explosiu, resultat de barrejar, a terços iguals, una
dosis de La cinta blanca (Alemanya,
Michael Haneke, 2009), una de A sang
freda (Estats Units, Richard Brooks, 1967) i una de Pa
negre (Catalunya, Agustí Villaronga, 2010). Agiteu la coctelera, serviu el combinat
a l’Alemanya dels anys cinquanta del segle XX, i tindreu una idea bastant
aproximada del que proposa Tannöd,
film alemany de Bettina Orbeli Com a La
cinta blanca, els silencis culpables i col·lectius denoten una
putrefacció social avançada i una terrible
agressivitat latent; com a A sang freda,
l’extrema violència d’un crim múltiple sembla no tenir explicació lògica. Com a
Pa negre, una postguerra brutal en un
context rural miserable no són les úniques desgràcies que han d’afrontar els
actors del drama. Tannöd, que
s’inspira en fets reals que van tenir lloc el 1922 a Veiren (Alemanya),
probablement no sigui tan rodona com cap dels tres films esmentats. La fredor
cirúrgica de Haneke, la precisió narrativa de Brooks i Capote i l’extrema
sensibilitat dels nens traumatitzats de Villaronga posaven el llistó molt
amunt. Però el film de Orbeli funciona: el fred no t’abandona, l’olor de
misèria és sempre present, i no pots més que maleir i compadir-te alhora de la
col·lecció de personatges que, l’un rere l’altre, provoquen, pateixen i callen aquest drama col·lectiu. La matança no és més que un gra que supura en un cos
definitivament malalt, i només ben lluny d’aquesta comunitat rodejada de boscos
inquietants hi ha, potser, esperança de salvació.
Contagion
Steven Soderbergh va aconseguir ser internacionalment reconegut quan era
un jovenet de 26 anys, i, armat de la poderosa Sexe, mentides i cintes de vídeo, va competir al festival de Cannes
de 1989 i va guanyar-ne la palma d’or. Després, la seva feina a Traffic li va valdre l’oscar al millor
director, i, des d’aleshores, pràcticament cadascuna de les seves propostes
s’acaba convertint en un èxit rotund. Tot fa augurar que el mateix passarà amb Contagion, que, un dia abans de la seva
presentació a Sitges, fora de concurs, s’estrenava amb èxit als Estats Units.
En el moment d’escriure aquesta crònica ja es podia veure a les pantalles
catalanes i espanyoles. Com tots els productes Soderbergh, Contagion és un treball ben fet, talentós i meticulosament
elaborat. El director sembla comptar amb la confiança cega de tots els astres
de Hollywood, com ja va quedar clar amb la nissaga Ocean, i això li permet presentar
un reguitzell d’actors de luxe en el seu màxim esplendor: Marion
Cotillard, Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law i Gwyneth Paltrow donen vida
als protagonistes d’un drama molt dels nostres dies, en forma de pandèmia
mortal i de la seva fulminant expansió arreu del món. També com sempre,
Soderbergh manté una distància pràcticament inhumana respecte de la tragèdia
que va explicant amb ritme contundent: semblen no interessar-li gaire les
reaccions dels personatges, de les que només apunta, en cada cas, una
pinzellada; sembla no estar gaire interessat en el devenir de les criatures que
exposa a la terrible malaltia; li interessa més el conjunt que les parts, la
pandèmia com a fenomen que altera vides humanes, i, fins i tot des d’aquesta
distància, es mostra fred i, es diria, indiferent. El problema és que, enmig de
tanta asèpsia narrativa, acaba no discernint entre comportaments i reaccions,
de manera que, per moments, el seu film resulta, a banda de terrible pel tema
plantejat, extremadament individualista i conservador. Una doble malaltia i una
doble desolació.
Bellflower, pel·lícula
independent que ens arribava dels Estats Units, partia amb l’aureola de
favorita després de despertar vàries crítiques entusiastes que la comparaven
amb obres com Fight Club pel seu
peculiar guió i tractament psicològic dels protagonistes. Tanmateix, és una
obra irregular, i en tant que pel·lícula indie, té uns tics més que
recognoscibles, uns personatges excèntrics, imprevisibles, quasi
inversemblants, juntament amb una trama esbojarrada, pretesament mancada de cap
disciplina cinematogràfica mínimament academicista. La història d’uns joves
californians de comportament nihilista que es dediquen a esperar la fi del món
fabricant llançaflames i cotxes al més pur estil Mad Max era l’aposta del seu director-actor, Evan Glodell,
destinada a ser una de les revelacions d’enguany. Té interès, pel creixent
enrariment de l’ambient que es genera escena a escena, fruit d’una influència evident de realitzadors com David
Lynch, i per l’atreviment de la proposta i l’originalitat del seu plantejament,
que, com si d’un encantament es tractés, generen en l’espectador una angoixa
colpidora, quasi abstracta. Però l’excés d’irreverència i unes actuacions massa
histriòniques fan del resultat final una obra fallida en el seu conjunt que,
tot i així, es va endur el premi especial del jurat Carnet Jove.
The
Yellow Sea
Una altra de les favorites era The Yellow Sea, del coreà Na Hong-jin,
que es va endur, merescudament, el guardó a millor director. El film ens situa
en una zona morta entre les fronteres de Corea del Nord, la Xina i Rússia. Un
taxista, jugador endeutat que malviu per a mantenir a la seva família, és
contactat per la màfia local per a que cometi un assassinat a canvi d’una gran
suma de diners. Finalment el taxista accepta, sense saber fins a quin punt es
veurà arrossegat per una corrent nociva de crueltat, assassinats i traïcions.
Més enllà del seu interès sociològic, que en té, i molt, el més remarcable del
film és la intensitat amb la que està rodada, amb unes escenes d’acció i
suspens a l’abast de pocs realitzadors, pel seu sentit del ritme i energia, per
la seva potència i agressivitat, que fan que els 157 minuts de metratge passin
volant, com una exhalació. The Yellow Sea
és, de fet, un excel·lent exemple de la tendència que s’està
donant i de la que el Festival de Sitges n’és un perfecte
mirall. El cinema asiàtic i en especial el coreà
guanyen terreny per mèrits propis en el cinema més heterogeni, produint
thrillers i films d’acció com el que ens ocupa i joies de tot tipus. Sense anar
més lluny, aquest any es presentaven també obres com la comèdia The Day He Arrives o el drama de
reminiscències fantàstiques Night Fishing,
ambdues ben rebudes pel públic i per la crítica, que va guardonar a aquesta
última amb el premi Noves Visions.
Melancholia
La nova pel·lícula
de Lars von Trier arribava al festival mesos després de la seva
controvertida i sobredimensionada roda de premsa a Cannes, en les que el
director, amb la seva habitual capacitat per polemitzar, va afirmar que entenia
a Hitler. Sembla que el danès té una capacitat comunicativa bipolar: quan es
tracta de dirigir és un creador en tota regla, està dotat per fer art. Quan,
per contra, es tracta d’explicar-se, tira per la borda tot el seu savoir-faire i sembla perdut, incapaç de
defensar-lo. Deixant de banda rodes de premsa, s’ha de dir que el film és
extraordinari, sens dubte del millor del festival. Un guió intel·ligent –amb
algun daltabaix més que disculpable– i ambigu, juganer
entre la ciència-ficció i el drama
familiar i ple de metàfores, segueix les peripècies
de dues germanes, Justine i Claire, en un període convuls, tan
personalment com global. Situacions d’envergadures incomparables com una boda i
l’imminent impacte d’un planeta contra la Terra són aquí relativitzades, en un
exercici de poesia visual i sonora avassallador. Kirsten Dunst, màxima
guardonada per la seva interpretació a Cannes, fa seu el personatge, igualment
Charlotte Gainsbourg, sublims ambdues.
Un altre dels grans noms amb els que ens
retrobàvem en aquesta edició era el del veterà director Francis Ford Coppola,
que presentava un film de gènere com ho és Twixt,
basat en un conte escrit per ell mateix. Coppola, que ja s’havia endinsat en el
cinema de terror amb Dràcula, reobria
la seva faceta fantàstica amb aquesta història gòtica de vampirs i pobles
encantats, d’ànimes en pena i fantasmes del passat. El que podria haver estat
un dels descobriments –o redescobriments– d’aquest any cau pel seu propi pes.
Aquest últim treball de Coppola té un problema, i és que no queda clar a qui
està destinada l’obra; és massa ingènua pel públic adult, desfasada pel públic
adolescent i violenta pel públic infantil, i per acabar-ho d’adobar fa un ús
paupèrrim d’un 3D que més que innecessari és molest. Tampoc deixa de sorprendre
que un cineasta majúscul caigui en segons quins tòpics i estereotips... No
obstant se salva del sinistre total gràcies a uns apunts humorístics que
s’agraeixen i unes notables actuacions, amb Val Kilmer en el paper d’escriptor
fracassat i la jove actriu de moda Elle Fanning de nena fantasmal. Sigui com
sigui, retorn de Coppola a Sitges tristament mediocre.
Drive
i Killer Joe
Cal destacar també un parell de thrillers a
la americana que van animar l’últim dia de festival, abans del diumenge
maratonià. Per una banda, Drive, de Nicolas Winding Refn –guardonat enguany a
Canes com a millor director–, és un film que sobresurt. Per la seva
condició de pel·lícula
d’intriga noir
podria ser una obra a l’ús, i és que l’argument, basat en una novel·la de James
Sallis, no és res que no s’hagi vist abans.
El que diferencia aquest thriller de tants altres és un tractament
dels personatges, de la imatge i del so curós i delicat. Drive és un reeixit
exercici d’amor al cinema, una obra que mima tots els seus detalls i que
malgrat no s’estalvia esclats espontanis d’acció i violència, mai perd el nord
ni la sensibilitat ni el realisme, i és que l’obra de Winding Refn va ser,
indiscutiblement, un altre dels grans títols del festival.
L’altre thriller, Killer Joe, del mític director de L’Exorcista William Friedkin, és més cru, més violent, i més brutal
en definitiva. El jove d’una família desestructurada de l’interior dels Estats
Units sol·licita els serveis
d’un policia que es guanya un salari extra com a
assassí a sou per a que es desfaci de la seva mare, qui té
una temptadora assegurança de vida... El director
no s’estalvia en aquest film ni un gram de virulència,
i el protagonista, un sorprenent Matthew McConaughey es posa al servei del guió
i clava el seu personatge i la seva dualitat; la d’un policia i assassí, de
ment freda i comportament proper, de gran sensibilitat i unes predileccions
perverses. Amb tot, la maldat no té pudor en aquesta obra, i malgrat que en
ocasions la violència eclipsa la trama, aquesta està molt ben conduïda, amb
nervi i intensitat.
Tot i que la història que ens proposen Bustillo i Maury a Livide acabarà furgant en els tòpics més
gastats del gènere –casalot abandonat, adolescents imprudents, portes que es
tanquen, etc--, el punt de partida del film és, si no original, com a mínim,
diferent. Enlloc dels habituals estudiants universitaris de casa bona, la jove
protagonista de Livide és una
aprenent de cuidadora de gent gran que està fent les seves pràctiques amb una
veterana desagradable; el seu company fa de pescador amb son pare, i el seu
amic es guanya la vida en un bar familiar. Tots ells, classe treballadora que
es deixarà temptar per la riquesa fàcil, en un poble del litoral, al nord de
França, possiblement a Bretanya o a Normandia. Tot el tram de presentació del
film i dels seus personatges està ben resolt i elegantment filmat. Després es
va entrant en el terreny més banal del terror de cases encantades, però, fins i
tot aleshores, la pel·lícula sap mantenir un cert
interès mitjançant flashbacks cap a la
vida anterior dels residents de la casa i la relació de la cuidadora amb els
seus estranys clients, i gràcies, també, a una estètica que combina amb bon
criteri la dels films de vampirs més clàssics i el gust més modern pels efectes
gore i les càmeres en constant
moviment. En qualsevol cas, i sense tractar-se d’un film rodó, Livide supera en molt la immensa majoria
dels subproductes, habitualment clònics,
de temàtica similiar.
Exraterrestre
Extraterrestre, que no competia a la secció oficial, va ser
una de les sorpreses agradables del festival. El jove Nacho Vigalondo
construeix un relat divertit a partir d’un despertar pesat després d’una nit de
festa, en el decurs de la qual s’ha produït una invasió extraterrestre. Amb un
humor fresc i diàlegs enginyosos que no busquen sistemàticament l’acudit fàcil,
Extraterrestre és una reflexió
lleugera en què els protagonistes –esplèndids Julián Villagrán, Michelle,
Carlos Areces, Raúl Cimas i Miguel Noguera--, tancats a casa, s’enamoren,
s’enganyen, es menteixen i es reconcilien mentre esperen que les naus
alienígenes es decideixin a entrar en acció. Tot plegat en un context tan
falsament inofensiu com surrealista. Extraterrestre
no pretén ser cap genialitat artística ni meravellar per la seva
transcendència, però és, sense dubte, un film intel·ligent, original i
agradable de veure, molt en la línia de l’anomenada nova comèdia espanyola.
Momo
e no Tegami
El cinema japonès d’animació segueix gaudint de bona salut, i Momo, una obra artesanal de Hiroyuki
Okiura llargament treballada –l’autor hi va dedicar fins a set anys de la seva
vida!--, n’és una bona mostra. De gran bellesa formal i plena de la imaginació
pròpia de la cultura japonesa, on humans, monstres i divinitats conviuen sense
problemes, relata la difícil acceptació de la mort del pare per part d’una
adolescent. Si bé, per moments, la sensibilitat de tot plegat ens pot semblar
una mica exagerada i ensucrada, els cent vint minuts del metratge passen
volant, senyal inequívoc que el film ens interessa prou. I és que les illes on
es traslladen a viure la vídua i la seva filla arran de la mort del pare tenen
una gran força evocadora i una bellesa oriental que Okiura tracta amb autèntica
devoció –cada fotograma és un quadro ple de delicadesa--, alhora que la majoria
dels personatges són rics en personalitat i plens de matisos.
Hara
Kiri: Death of a Samurai
Hara-Kiri:
Death of a Samurai, és un remake del
director japonès Takashi Miike, molt estimat pel públic de Sitges. És una pel·lícula
sòbria, rodada amb ofici, sense piruetes ni més pirotècnies que un 3D
innecessari. Drama d’època, l’interès del film radica, sobretot, en una
descripció històrica del Japó medieval, i de la misèria i decadència samurai.
El guió, una al·legoria de la
venjança, l’honor, i la dignitat,
demostra, amb la seva senzillesa, la coherència d’un
conjunt que no es veu faltat de res, i potser per això, per aquesta austeritat,
no arriba a commoure ni de quallar. Sigui com sigui, és una obra carregada de
qualitat cinematogràfica que ens deixa un parell d’excel·lents escenes pel
record.
Carré
blanc
Carré blanc és un film extremadament dur, no tant per la
seva violència, que també, com per la seva gèlida narrativa i estètica.
Presenta un món del tot deshumanitzat, on el suïcidi és una forma raonable de
fugir de l’infern, on les relacions humanes semblen abocades a la desaparició i
on la indiferència dels uns envers els altres conviu amb els blancs bruts, els
grisos i els negres d’un paisatge urbà del tot depriment. I, malgrat tot,
podria dir-se que Carré blanc és una
història d’amor, una lluita desesperada per sortir-se’n. Així, en una
impossible convivència amb la crueltat més sòrdida i amb l’humor més despietat,
la dona d’un executiu farà mans i mànigues per salvar una relació que ve de
lluny i que el pas dels anys ha refredat i alienat fins a extrems
insuportables.
Red
State
Plantejada, gairebé, com un documental sobre els resultats esfereïdors
del fanatisme sectari, Red State és
una pel·lícula vigorosa i rabiüda, que denuncia sense matisos les perilloses derives religioses als
Estats Units i la seva perniciosa relació amb el món de les armes i de la violència. Brillantment interpretat per Melissa
Leo, John Goodman, Michael Parks, Stephen Root i Ralph Garman, el film va
endinsant-se en la bogeria ultra agressiva d’un grup de gent malalta que pretén
purificar les ovelles escarriades de la societat a base de tortures i
assassinats. Mitjançant l’ús d’una estètica tan bruta i lletja com ho són els
seus protagonistes, Red State ens va
incomodant fins a l’angoixa, però el que ens corprèn no són els esporàdics
excessos d’una història que no deixa de ser una ficció, sinó, al contrari, les
moltes estones en què les barbaritats que es diuen i es fan ens resulten
plausibles i fins i tot familiars. D’alguna forma, i probablement d’aquí li ve
la força, el film ens parla de les mil i una formes del Tea Party...
Més
cinema de producció catalana
Retornant al cinema de producció catalana,
i més enllà d’Eva, es presentava un panorama engrescador. Per començar,
Balagueró presentava el seu nou llargmetratge, Mientras duermes, que compta amb el sempre extraordinari Lluis
Tosar i Marta Etura –que feia el doblet amb Eva–. La nova obra del director
lleidatà el consolida com a principal referent en el cinema de terror del país
amb la que és la seva obra més rodona i madura. Per altra banda, el jove director
Carles Torrens projectava la seva destacable òpera prima, Emergo, escrita i produïda per Rodrigo Cortés, que ara roda Red Lights amb Robert DeNiro i que l’any
passat va aconseguir la difícil proesa de provocar una unànime bona acollida
per part de públic i crítica amb la claustrofòbica i original Buried. En aquest cas, Emergo no aporta res nou a un subgènere
que comença a inflar-se de propostes des de que la pionera The Blair Wich Project va sortir a la llum. El fals documental de
fets paranormals que aquest primer film explotava troba cada dia més propostes,
i una d’elles és la de Torrens. És poc original, però s’aprecia una bona mà per
fer cinema, amb un control de la tensió i capacitat del suspens més que
destacable. Altres films no menys interessants amb segell català que es van
presentar aquests dies van ser Open 24 h,
de Carles Torres, que ja s’havia preestrenat al Festival de Màlaga, Ushima-Next, obra de ciència-ficció de
Jesús Manuel Montané i Joan Frank Charansonnet, Amanecidos,
de Yonay Boix i Pol Aregall, i Vlogger,
curiosa però fallida obra de Ricard Gras que compagina actors de carn i ossos
amb la realitat virtual de Second Life.
Premis
per a tots els gustos
Un dels possibles defectes de Sitges és la sobredosi de premis. A banda
dels que ja s’han mencionat, per no entrar en totes les modalitats i
categories, i per no seguir abusant de l’espai que ens concedeix generosament
Serra d’Or, s’esmenten a continuació, només, els premis atorgats pel jurat de
la secció oficial a competició, integrat per J.
A. Bayona, Quim Casas, Lisa Marie, Ryoo Seung-Wan, i Richard Stanley: millor curtmetratge,
ex aequo a Dirty Silverwear,
de Steve Daniels, i The Unliving,
d’Hugo Lilja; millor disseny de producció, Marc Thiébault per Livide; millors efectes de maquillatge, Steven Kostanski per The Divide; millors efectes especials, Lluís Castells i Javier García per Eva; millor banda sonora original, Steven Price per Attack the Block; millor fotografia,
Markus Förderer i Tim Fehlbaum
per Hell ; millor guió, Lucky Mckee i Jack Ketchum per The Woman; millor actriu, Brit
Marling per Another
Earth; millor actor, Michael
Parks per Red State; millor director, Na Hong-jin per The Yellow Sea; Premi
Especial del Jurat, Attack the Block,
de Joe Cornish; i, finalment, millor
pel·lícula, Red State, de Kevin Smith.
La impossibilitat d’abastar-ho tot.
A guisa
d’epíleg, només esmentar que, com passa a la majoria dels grans festivals, per
ben organitzats que estiguin, també a Sitges era impossible veure tots els
films proposats a les diferents seccions, de manera que calia organitzar-se,
prioritzar, assistir al màxim nombre de sessions possibles i resignar-se a
perdre’s algunes desenes de films. La grandesa del certamen català és que ofereix
un reguitzell infinit de possibilitats, en un marc allunyat de la pompositat
d’altres latituds. Hi ha dies que, si vols veure-ho tot, ni esmorzes, ni dines,
ni berenes ni sopes, però t’ho passes bé, i veus un munt de gent passant-s’ho
bé, i fins i tot al seu apassionat director fent tertúlia pels passadissos. Pel
camí es van quedant un bon nombre de curtmetratges, d’animacions, de seccions
paral·leles del tot inabastables, que et sap greu no gaudir perquè ets
conscient que, en molts cassos, és o ara o mai. I amb tot, una vegada més, s’acaba
l’edició 2011 i ja penses, ple de melancolia , en la que farà quaranta-cinc...
Llarga vida!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada