[Publicat a La Garriga Digital (09/09/2011)]
Puntuació: ★★★★★
Avui dia la paraula oci està lligada, gairebé intrínsecament, al
cinema. Dintre d’aquest, i de cada diferenciació i acotació que se li
pugui assignar, hi ha una varietat poc menys que incalculable, ja no per
la infinita quantitat de títols que s’acumulen any rere any, sinó per
la difusa línia que delimita unes fronteres etèries i traspassables que
són els cànons d’un art, el setè, que comença a gaudir de certa
veterania, i amb tot d’una llibertat creativa in crescendo. És
cert, però, que aquestes fronteres no són tan fàcils de creuar, perquè a
banda de que en l’art, com tot, els canvis són feixucs i beuen d’un
geni que no sempre hi és, no podem oblidar que el cinema és, al cap i a
fi, i a la par que expressió artística, un mitjà lucratiu destinat al
consum massiu.
És per això que la major o menor submissió a la concepció més
clàssica del cinema de masses no té per què ser en cap cas un factor que
determini la qualitat d’una obra, i això ho il·lustra amb claredat el
film Super 8,
que es situa perfectament acomodat dintre d’aquestes fronteres,
exaltant precisament la creació, des de l’embrió fins al producte final,
del cinema d’aventures pel públic més universal possible. Encebada per tantíssims títols similars, mítics, Super 8
–a la cartellera del cinema Alhambra d’aquesta setmana– és un film
clàssic des de la seva concepció i en totes les seves facetes, començant
pel cartell i acabant pel petit film dels crèdits, realitzat per algú
que coneix perfectament els paràmetres pels quals es mou; s’endevina immediatament la plena identificació i les reminiscències biogràfiques del director, J. J. Abrams, i el productor, el mateix Steven Spielberg.
Super 8 és, doncs, una pel·lícula d’aventures a la vella
usança, amb la capacitat d’atraure l’atenció d’un ampli ventall
d’espectadors i deixar-los a gairebé tots satisfets, havent-ho passat
bé: entreteniment en estat pur. I és que si algun mot pot
definir de manera concisa aquest llargmetratge, aquest és
“entreteniment”. La proposta no és res que no haguem vist abans, abunda
en tòpics, i res en ella resulta del tot fresc, però és igual.
La factura gairebé impecable d’una obra, aquesta, que defuig
transcendentalismes i se centra sense complexes en el que vol ser, és
apreciable a primera vista: les actuacions superen amb escreix el que
hom podria suposar, convertint-se, segurament, en el punt més
sobresortint del film, sense quedar-se curta la història, que
aconsegueix sobreposar a la seva manca d’originalitat el manifest afecte
que els seus autors hi han dipositat, quelcom que es palpa
constantment. I és que, al final, tots els seus nimis defectes són sens
dubte perdonables i no llastren a l’auditori una experiència hàbilment
dotada dels ingredients necessaris i estimulant en la seva condició
d’obra destinada a l’oci amb majúscules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada