[Publicat a Cinergia (05/03/2012)]
Ve al cas preguntar-se, quan parlem de la generació artística, fins a quin
punt ha d’influenciar en la nostra percepció com a espectadors no tan
sols l’aspecte formal d’una obra sinó també el significant d’aquesta, i
la nostra empatia cap al seu missatge. ¿Pot ser castigada una creació
sòlida tècnicament i artística per motius aliens al seu plantejament
formal? ¿Hem d’obviar la nostra major o menor afinitat cap al discurs
que emet l’obra en qüestió a l’hora d’analitzar-la? És evident
que és impossible, fins a cert punt, no decaure en una subjectivitat
condicionant d’aquest anàlisi, però en cap cas pot ser un argument de
pes en la valoració del mateix com a peça artística. De la mateixa manera que als quadres de Gauguin
no se’ls pot retreure la predilecció del pintor per l’erotisme púber,
tampoc seria acceptable desestimar la capacitat documental de Riefenstahl
pel seu enaltiment del nazisme, que al cap i a la fi, i encara que en
ocasions pugui ser sociològicament inacceptable, no deixa de ser
inherent a l’artista com a comunicador.
El mateix passa amb El naixement d’una Nació (1915), pel·lícula
de contrastos entre el profund conservadorisme del seu realitzador i el
seu missatge implacablement racista, i l’aleshores novíssim tractament
de la narrativa visual; film pioner per la seva coherència argumental i
capacitat explicativa, no només intel·ligible sinó bella i de plena intencionalitat estètica. David Wark Griffith
roda una obra de pur cinema, ja no experimental ans eficient en tots
els seus aspectes: la trama s’entén perfectament gràcies a un discórrer
complex però comprensible, aconseguint a més posicionar a l’espectador
diferenciant diàfanament els bons dels dolents. En
aquest sentit, i coneixent la mentalitat del director, es podria
retreure tant com aprovar l’evident maniqueisme del que fa ús per a
relacionar els personatges negres amb el paper antagonista, en un
exercici exempt de subtilitats que si bé és en essència trampós, no
deixa de facilitar a l’espectador l’assimilació d’una història que en
altres circumstàncies acceptaria de bon grat. Més enllà del seu discurs,
cal destacar el sentit compositiu del film i la grandiloqüència de
segons quines fotografies i enquadraments, precedents d’enormitats
èpiques com el Napoleó (1927) d’Abel Gance
que posen de manifest l’ambició de Griffith en la creació
cinematogràfica. Plans generals que abracen exèrcits i paisatges
s’intercalen amb l’intimisme familiar que arribarà al seu esplendor
posteriorment amb Lliris trencats (1919),
pel·lícula tan càndida com allunyada de les ostentoses primeres
incursions al llargmetratge del director, com la mateixa The Birth of a
Nation o Intolerance (1916).
Quant a context històric, em remeto al professor de cinema Jose Enrique Monterde,
qui insta al seu alumnat ometre en l’anàlisi cinematogràfic qualsevol
sentència tipus: «per l’època en la que es va fer…». I és que
l’atemporalitat forma part de l’obra artística, sempre construïda en un
context concret però enemiga del pas del temps, jutge del que perdura i
el que s’esmuny. En el cas de El naixement d’una Nació, no és
descabellat preguntar-se fins a quin punt arriba als nostres dies com a
obra d’art per se, independentment de la seva condició de
precursora, o ho fa en tant que fonament del muntatge i expressió
cinematogràfica. Així com la citada Broken Blossoms té un registre ja
marcat i plenament identificable –la seva poètica visual i naturalesa
minimalista estan narrades des d’un discurs artístic desenvolupat i
consolidat–, The Birth of a Nation sobresurt més per la seva tècnica i
enginy narratiu, i en definitiva pels aspectes formals dels què Griffith
n’és progenitor.
En tot cas no té massa sentit a hores d’ara obrir un debat per a
determinar el valor artístic d’El naixement d’una Nació, perquè és
quelcom que està fora de tota discussió. La seva importància és
majúscula en tant que peça cinematogràfica, i en conseqüència com a obra
d’art.
Per últim, i com a apunt, em plau aventurar-me en una hipòtesi més
curiosa que transcendent que m’assaltava mentre contemplava l’obra del
director nord-americà. L’any mil nou-cents seixanta-vuit, George A. Romero
dirigeix la seva més que notable òpera prima, crítica social
disfressada de film de terror que es centra en un reducte de
supervivents que, assetjat per un exèrcit de zombis, resisteix com pot
en una caseta de camp. La progressiva invasió dels morts vivents i la
cada vegada més reduïda oposició dels inquilins en front de l’amenaça
exterior és no tan sols metafòrica sinó argumentalment paral·lela a la
coneguda darrera escena de The Birth of a Nation. Si al film de Griffith
és la resistència blanca la que aguanta com pot davant l’hostilitat
afroamericana, a Night of the Living Dead
és precisament un negre el que planta cara davant l’amenaça d’uns
éssers insensibles a qualsevol impuls humà. Voluntària o
involuntàriament, la de Romero és la rèplica perfecta; no només rendeix
homenatge a un moment clau de la història del cinema, també s’hi
enfronta amb ironia modernitzant el seu missatge en una volta de rosca
tan intel·ligent com digne de menció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada