[Publicat a Serra d'Or nº 626 (febrer 2012)]
Consolidació i controvèrsia
Els idiotes, que juntament amb Trencant les
ones i Ballant a l’obscuritat forma part de la trilogia Cor daurat, denota també la tendència creixent de Lars von Trier a
crear controvèrsia, ja que aquest film trencà amb el consens que havia
aconseguit Trencant les ones, i comença aquí a dividir opinions, enfrontant al
públic i crítica a un cinema colpidor, absent de concessions de cara a la
galeria, que desperta reaccions airades, judicis de moral i debats de tot
tipus. La càmera nerviosa, inquieta, i unes imatges crues, absents de retocs, obtenen
una resposta de radical disparitat amb la que Von Trier sembla sentir-se còmode.
Si amb
Ballant a l’obscuritat Lars von Trier afegia música “artificial” a la base
Dogma, distanciant-se així de l’íntegre compliment del moviment, amb el seus
següents films prenia l’artifici per bandera. Dogville (2003) i Manderlay
(2005), pertanyents a una nova trilogia, en aquest cas sobre el naixement dels
Estats Units d’Amèrica, es rodà en un únic escenari insòlitament teatral i
volgudament auster, a on els actors assumiren tot el protagonisme, en una
estranya simbiosi amb certs objectes puntuals que en cap cas retratava el tan
ansiat realisme cercat pel manifest dels realitzadors danesos. Amb aquests dos
films, Von Trier va fer un pas endavant en l’obertura cap al mercat nord-americà
sense perdre un àpex, tanmateix, del seu incurable recel cap a qualsevol
besllum de convencionalisme. L’estel·lar inclusió de Nicole Kidman en el
repertori de Dogville contrastava amb l’arriscat de la seva posada en escena, que
va fer de la trilogia americana un nou punt i apart en la filmografia del danès.
El cap de tot això suposava el retorn de Von Trier al cinema Dogma, amb una
comèdia lleugera i de simplíssim plantejament que, no obstant, constituiria més
un parèntesi que un gir en la tendència del danès cap a l’estilització estètica
i inclinació cap a la seva vessant més descarnadament dramàtica. Així, el
director entra aleshores en una profunda depressió que l’aparta un temps de la
creació, per a tornar després amb Antichrist (Anticrist, 2009) i la recentment
estrenada Melancholia (Melancolia, 2011), obres visualment brillants en les que
el desassossec és el protagonista, meticulosament descrit, i amb les que Von
Trier, malgrat endinsar-se més que mai en els embulls de la polèmica, es
consolida com a artista d’extraradi respectat i capaç d’oscil·lar estilísticament
sense perdre força ni personalitat.
El caos regna
Així doncs,
aquests dos episodis en la carrera del danès tenen segellada una indissimulable
marca de foc; l’estat d’ànim del director, que no té cap recança en exhibir els
seus turments, extrapolant-los en sengles pel·lícules en les que petits
universos personals es veuen assetjats per una amenaça permanent, intangible i
d’irrevocable final. La cara més brutal de la desesperança és destapada sense
pudor a Anticrist, un film subscrit a la controvèrsia que explica la història
d’una parella que perd el seu fill. Sorgeix aquí el Von Trier més precís i
primmirat amb el tractament de la imatge i el so, que es divorcia d’antigues
conviccions per a submergir-se en un cinema sensorial, dedicat, ara sí, tant en
el missatge com en el missatger. Anticrist i Melancolia són, doncs, històries
meticulosament decorades per a una determinada recepció i conseqüent reacció,
deixant de recaure tot el pes en la trama per a incrementar la transcendència dels
aspectes tècnics i artístics.
Anticrist va
ser qualificada d’excessiva per la seva cruesa i acusada de gratuïta per la
virulència dels seus fotogrames, encenalls de fàcil combustió que no van trigar
en encendre’s. La coneguda predilecció de Lars von Trier per l’escàndol, amb el
que gaudeix flirtejant-hi, sumada a la tendència sensacionalista d’alguns
mitjans, van desembocar en una polèmica roda de premsa en la que Von Trier va
arribar a afirmar que era «el millor director de cinema del món» i, en una
frase molt significativa, i no mancada de raó, va sentenciar: «Faig les pel·lícules per a mi, vosaltres sou els meus convidats». Malgrat tot, el film va ser guardonat en varis festivals, i la seva
protagonista, Charlotte Gainsbourg, premiada a Canes (una vegada més) com a
millor actriu. Gainsbourg, per cert, repetia protagonisme en el darrer film de
Trier, Melancolia, compartint-lo aquesta vegada amb Kristen Dunst, que es va
endur idèntic reconeixement al Festival de Canes d’enguany. I és que Lars von
Trier destaca també per la seva extraordinària labor dirigint actors, en
especial els paper femenins, que dota d’una hipnòtica i atractiva complexitat,
lluint amb especial intensitat en aquesta última proposta, en la que l’apatia i
el desfici troben la seva redempció amb la fi de l’existència.
Un geni comprès
Amb tot,
podríem qualificar al director d’afortunat; Lars von Trier ha estat capaç de trobar
el feliç equilibri entre un llenguatge personal, perifèric, i intel·ligible
alhora pel gran públic, al que remou i provoca, aliè a la indiferència. Reconegut
i reprovat en part iguals, Von Trier s’ha guanyat l’emancipació com a artista
creant només allò que ha volgut, i és que en el seu eclecticisme està la seva
victòria. Així ho corroboren les obres que firma, que responen a la llibertat de
la que ha gaudit el danès en tant que creador insubmís. La seva excentricitat,
mai exempta de talent, ha trobat un lloc destacat al firmament que, creixent,
ha passat de ser un satèl·lit a esdevenir, a la fi, un nou planeta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada