De sempre, el Festival de Cinema de Sitges ha estat un certamen singular.
El que va començar responent a la dèria desinteressada de quatre cinèfils enamorats
del cinema de terror, segueix en plena forma quaranta-tres anys més tard, i
s’ha guanyat el privilegi de ser considerat el principal esdeveniment
cinematogràfic del país, i un dels principals del món en el seu gènere. I si el
Festival de Sitges és singular, el present article també ho és: escrit a quatre
mans entre Martí Porter, fill de Miquel Porter Moix, i Tariq Porter, fill de
Martí i nét de Miquel, significa la irrupció de la tercera generació Porter en
aquestes pàgines per plasmar-hi les seves reflexions entorn del Festival de Sitges
i alguns dels films que s’hi van poder veure. Miquel Porter, que en parlà
diverses vegades a Serra d’Or (vegeu, per exemple, els números 359 i 360 de la
revista) fou homenatjat pel Festival poc temps després de la seva mort, el
desembre de 2004. Sis anys després, fill i nét agafem el relleu.
Amb aquesta frase feia la meva particular primera incursió al festival de
Sitges. “S’està destruint el concepte zombie” va ser la frase que vaig sentir
darrera meu, en una conversa, just abans que comencés la primera projecció. Em
va semblar molt adient, quasi semblava preparat amb antelació per situar-me,
per saber on em trobava. Després ja va ser tot com havia de ser, sense
sorpreses per les que no estigués preparat, i tot a punt per al meu delit. I és
que el Festival internacional de cinema fantàstic de Sitges és això, un
festival, una celebració: una festa. Més atractiu o menys, depèn de cadascú, i sempre
en un marc determinat. Tanmateix, aquest marc –que podria ser petit, estret– és
gran i obert, i fa del gènere fantàstic una excusa per a oferir pel·lícules absolutament heterogènies, per a tots els
gustos. Només els prejudicis poden frenar-ne el gaudi.
“S’està destruint el concepte zombie”, havia sentit. I no. No s’està destruint,
simplement evoluciona; busca noves formes d’expressió, com l’art d’avantguarda,
com el mateix festival. Ens equivocaríem si penséssim que del que anem a buscar
a la ciutat de la platja, les palmeres i el King
Kong se’n diu només por, o només angoixa, o només sang i vísceres. Tot això
hi és, i tant que hi és, però també hi ha comèdia, drama, i sobretot varietat
temàtica i cultural. Enguany, al festival, s’hi projectaven més de dues-centes
pel·lícules, de nacionalitats tan
diverses com el Kazakhstan, Finlàndia, Turquia, Uruguai, Tailàndia i un enorme
etcètera. La gràcia, més enllà del simple fet de la diversitat, és que si
d’aquests països ens arriben films en comptagotes, és ja una proesa que arribi
cinema de gènere fins a les nostres sales. Però arriba. A on? Aquí, a la ciutat
de la platja, les palmeres i el King Kong.
“S’està destruint el concepte zombie”. Aquesta i tantes altres frases i
aplaudiments són proferits pels famèlics espectadors del festival quan servidor
es troba a la sala esperant, amb un somriure a la boca, que comenci la funció.
La gent té ganes de veure cinema, de seure i esperar, de ser saciada. Quan
s’apaguen els llums, apareix el filmet de presentació del festival i comencen
els aplaudiments. No són aplaudiments continguts ni protocol·laris; són aplaudiments d’excitació i
exaltació. Si en algun moment la pel·lícula es posa en tensió, no se sent
ni un sospir, i si de sobte la tensió arriba al seu punt culminant,
l’èxtasi no és només fílmic,
sinó que és col·lectiu i recíproc. L’auditori
aprofita per alliberar tensions cridant, animant, aplaudint. En aquest sentit,
segurament té pocs punts de comparació amb festivals com els de Cannes,
Venècia, etc., on la formalitat és més a l’ordre del dia. A Sitges no. És una
important cita mundial de cinema, i és alhora una trobada d’amics del cinema de
gènere. No és en va que, cada dia del festival, hi ha una sala amb programació
gratuïta oberta a tothom.
Pel·lícules, parla’m
de pel·lícules!
La primera, que ja s’ha estrenat arreu d’Espanya, va ser Los ojos de Julia, de Guillem Morales.
Inaugurava el festival una potent producció de Guillermo del Toro que, encara
que no volgués, feia olor de El Orfanato.
No només per l’esmentada producció, sinó també per, u: l’actriu protagonista:
Belén Rueda, i dos: el segell ESCAC. Sigui com sigui, s’ha de dir que la pel·lícula és solvent. Els actors, tots
ells, fan un bon paper. El guió no és
extraordinari però tampoc massa forçat, i la fotografia és
prou precisa i acurada. La banda sonora també compleix bé
la seva funció. Tanmateix, en cap dels seus aspectes sobresurt prou. Sortint de
la sala tenia la sensació de coitus
interruptus, de que el propi director s’ha reprimit, s’ha contingut massa.
El que segons com es podria comparar, per certes idees, per certes seqüències,
amb obres majúscules com The
Silence of the Lambs,
queda apagat pel poc atreviment del director, que peca de prudent. Si la seva
anterior i òpera prima, El habitante
incierto (2005), era innovadora i agosarada, al mateix temps que torbadora
i intrigant, aquesta segona es queda en una notable pel·lícula de suspens que, efectivament i per desgràcia,
no només fa olor a orfenat, sinó que el gust
de boca que deixa també és massa similar al de l’obra
de Bayona.
El mateix primer dia de festival es projectava també una de les dues
potents pel·lícules sèrbies que ens
arribaven amb la maleta de la controvèrsia i la polèmica.
No era A Serbian Film, que –com passa
cada any amb un film o un altre– ha disparat totes les alarmes i generat debats
sobre quins són els límits del cinema, i conseqüentment, de l’art. Era la seva
cosina petita, The Life and Death of a
Porno Gang. Tracta d’un novell director de cinema serbi, que vol guanyar-se
la vida amb quelcom més que la gravació de publicitat barata, i les seves
peripècies. Després de caure inevitablement en el món del porno, intentant sense
assolir-ho aplicar-li una injecció artística, decideix trencar amb tot i,
juntament amb un seguici de personatges marginals, formar una caravana que
recorri Sèrbia oferint un espectacle de cabaret amb un afegit porno. La cosa,
òbviament, no surt bé, i tant el director com tot el seu equip es veuen
submergits, sense sortida, en el món de les snuff
movies. A primera vista pot semblar un argument que busca, únicament, la
provocació. No és així. La pel·lícula,
tot i comptar amb uns personatges tan peculiars, tan estrambòtics,
destil·la humanitat, i resulta inquietant. La clau del seu
realisme és una càmera curiosa, moguda, pròxima,
freda. Res és gratuït, res sembla ficció cinematogràfica.
Ho veiem i ens ho creiem, i això ens impacta, ens commou, ens fa por. Deu ser
perquè es tracta de la primera incursió en la ficció del director Mladen
Djordjevic, que, anteriorment, només havia rodat documentals.
Com a tot festival, com a tota mostra, a Sitges veiem moltes pel·lícules, de les quals una molt selecta part ens enamora. Aquestes, les escollides, seran el bon record que tindrem del festival. The Life and Death of a Porno Gang seria una d’elles. Una altra és la francesa Rubber, o la celebració de l’absurd. Narra les aventures d’un pneumàtic assassí. Pot tenir cap gràcia, això? Tindria tots els números per ser un experiment fallit, un deliri excèntric inapreciable pel gran públic, però resulta que aguanta el tipus durant noranta minuts, fins a obtenir un resultat insòlit i, sobretot, molt divertit. Des del minut zero, amb un magnífic pròleg en forma de discurs cinematogràfico-existencialista, queda clar que el que es veurà a la sala té uns precedents més aviat difusos, entre els quals el més evident és el de l’humor absurd, per bé que menys surrealista, de directors i guionistes com els germans Zucker. El cas és que el director sap jugar perfectament amb l’espectador i la seva curiositat, fent servir una simple i absurda trama per retre tribut al concepte del “sense sentit”, que tantes vegades es dóna en el cinema, i que tantes altres vegades s’intenta explicar amb rebuscats girs argumentals o tergiversacions de guió massa enrevessades.
Igualment notable, malgrat els excessos de sang i fetge, és Wai Dor Lei Ah Yut Ho, de Pang
Ho-cheung, que aborda, amb tanta cruesa com sentit poètic, el problema de
l’accés a la vivenda en un Hong Kong deshumanitzat pel creixement accelerat,
l’especulació urbanística salvatge i l’absurditat d’un sistema de vida on la robotització
de la feina, les presses, l’egoisme, la manca d’espai vital i la incomunicació són
omnipresents. Entre crim i crim sanguinolent de la pertorbada protagonista, el
director sap introduir elements contundents de crítica social i de nostàlgia de
la infància com a paradís perdut, no només de la jove assassina, sinó del
conjunt social. Així, el film –tot i la visceralitat de la seva estètica gore—acaba sent un cant a valors
individuals (l’amistat, la família, el bon veïnatge) i col·lectius (el mar com a bé comú, el treball artesà, les
relacions humanes) i una denúncia brutal d’un món pervertit per la desmesura i
l’avidesa econòmica.
Decepcions...
Tanmateix, també hi ha
pel·lícules
que ens deceben o que, directament, ens desagraden. La més gran de totes: el
retorn de John Carpenter, l’afamat director, –sobretot en el món del cinema de
sèrie B de terror i ciència-ficció– , que havia firmat cintes tan excel·lents
com Halloween (1978) o La cosa (1982). Presentava a Sitges The Ward, que gira al voltant d’una noia
ingressada en un hospital psiquiàtric i que es veu assetjada per una misteriosa
pacient fantasmagòrica. L’argument per sí sol ja és representatiu del que acaba
sent el film; un refregit limitadet que resulta caduc i antiquat. I és que més
que uns bons noranta minuts, el que aporta aquest llargmetratge és una firma
cèlebre.
Altres pel·lícules, com Amphibious, del polifacètic Brian Yuzna, o R U There, de David Verbeek, van passar per la meva retina sense dir-me absolutament res. La primera perquè no té cap incentiu especialment valuós, i la segona perquè tota ella és tan continguda que no s’arriba a sentir empatia, ni molt menys simpatia, per cap dels seus personatges.
...I aportacions interessants
Interessant era la
guanyadora del premi a la millor pel·lícula d’enguany. Rare
Exports: a Christmas Tale. Amb un argument francament seductor, aquesta
producció finlandesa es va fer amb el premi gran, que l’erigia com a la
proposta més destacada de l’edició.
El film ens parla d’un
nen, fill d’un ramader i caçador, que viu a les muntanyes de Finlàndia, d’on se
suposa que és l’origen del vertader Pare Noël. I dic vertader perquè el que
planteja aquesta història és que aquesta figura tan nadalenca, representativa
de la bondat i la generositat, és falsa, ben allunyada de la realitat. I
aquesta és molt diferent: el Pare Noël és, en realitat, un ermità monstruós
que, ajudat per unes peculiars criatures antropomòrfiques, es delecta cruspint
nens... L’intrèpid protagonista sospita quelcom i fruit de les seves indagacions
es comença a desenvolupar una trama que, encara que acaba caient massa
evidentment en els cànons del cinema familiar, és original, interessant i,
sobretot, molt entretinguda.
Destacable també
l’apocalíptica Fase 7, de l’argentí
Nicolás Goldbart, que malgrat tocar un tema tant de moda en el cinema de gènere
com les epidèmies i les seves conseqüents quarantenes aconsegueix un resultat
ben singular, combinant amb encert el drama de la fi de la humanitat i l’humor
en un àmbit veïnal en el que res és el que aparenta. Afinats gags i personatges
en una situació límit, a la que aquests no només s’adapten sinó que fins i tot
s’hi troben còmodes. Una jove parella inconscient de les greus circumstàncies a
les que s’enfronten, un avi hostil de gatell fàcil, un pare de família obsessiu
amb la seguretat, etc. Tots ells veïns d’un petit edifici de Buenos Aires
hauran de conviure (o no) en un moment transcendental.
Sense ser un gran film, tampoc era desprovist d’interès Super, del nord-americà James Gunn i protagonitzat per Rainn Wilson i Liv Tyler. Planteja la rebel·lió d’un home de classe mitjana, treballador, mediocre, poc agraciat i d’intel·ligència limitada, que veu com la seva bella esposa l’abandona per un atractiu i poderós traficant de drogues. Desconcertat i fàcilment influenciable pels programes de televisió escombraria i pels còmics de súper herois, decidirà convertir-se en justicier de la ciutat, amb l’objectiu d’acabar amb el mal i de recuperar la seva dona. Tractat amb humor, i, per moments, amb una tendresa més que notable envers el protagonista i la seva estrafolària acompanyant –una venedora de còmics tan marginal com ell mateix–, Super constitueix un bon entreteniment no exempt d’intel·ligents reflexions sobre la soledat, l’alienació i l’idealisme. Probablement per fer-ne un producte comercialment atractiu, és, per moments, excessivament ensucrat, i el final és una renúncia clara al radicalisme que al llarg del metratge se’ns proposava. Però no deixa de ser una obra apreciable.
Menció a part mereixen
alguns dels curts d’animació que oferia la secció Anima’t del Festival. The astronomer’s sun (Simon Cartwright,
Jessica Cope), The cow who wanted to be a
hamburguer (Bill Plympton), Danny Boy (Marek Skrobecki), Fly (Alan Short), Mémoire fossile (Anne-Laure Totaro, Arnaud Demuynck) o Jaulas (Juan José Medina) són petites
joies de curta durada, de temàtica molt diversa i de tècniques molt diferents,
però que reivindiquen amb talent formats poc reconeguts. El món del
curtmetratge és sovint ignorat, i l’animació només interessa a les masses quan
se li presenten grans produccions acompanyades de tota la parafernàlia
mediàtica. I, no obstant, passar una hora i mitja a la sala contemplant
universos que, cada deu minuts, canvien radicalment de fons, de forma, de nacionalitat,
de cosmovisió, és un exercici molt saludable que recomano vivament.
Finalment, cal esmentar la també interessant The Perfect Host, de Nick Tomnay. S’hauria de destacar que aquest director, i molts altres, han fet bones aportacions al festival essent novells. Caldria remarcar en aquest sentit que mostres de cinema com aquestes són bons expositors per a propostes fresques i innovadores que d’altra manera difícilment arribarien al públic.
Així doncs, el que ens
planteja Tomnay és un història sobre un presumpte delinqüent perillós fugat com
a protagonista, que va a parar, quasi per casualitat, a casa d’un home adinerat que serà un
amfitrió d’allò més peculiar. El guió és enginyós i els girs constants, però
sempre conserven un punt humorístic que fa que en cap moment defalleixi.
I la gran polèmica
Va passar amb Saló de Pasolini, i amb tants altres
films; ha passat i seguirà passant. Aquest any ha estat el torn de A Serbian Film, abans esmentada. Són pel·lícules que causen un gran
enrenou allà on es
projecten, degut, bàsicament, a la violència de les seves imatges. Sitges no va
ser una excepció, i el llargmetratge no va passar desapercebut, provocant que
fins i tot a programes televisius d’àmbit estatal com Las mañanas de Cuatro, s’acusés l’organització del festival de
criminal per la projecció de la polèmica cinta. El cas és que, sense anar més
lluny, el passi programat per a la XXI
Semana de Cine Fantástico y de Terror de San Sebastián ha estat
cautelarment suspès per decisió judicial.
Cal dir que és, efectivament,
una pel·lícula
extrema. Violència
sense concessions i sense cap marge a la imaginació. És difícil trobar entre
tanta sang i duresa un missatge valuós. Des del meu punt de vista, A Serbian Film és una obra perfectament
prescindible, que es serveix de la polèmica per a promoure’s –encara que mai
s’hauria de perdre de vista que és una obra de ficció–. Tanmateix, també s’ha
de tenir en compte el context d’un país que, l’últim segle, ha viscut molts
conflictes dramàtics, amb totes les seqüeles que aquests comporten. Gent com el
seu propi director, el jove Srdjan Spasojevic, han estat espectadors, en
primera persona, de moments com aquests, que de ben segur han tingut la seva
repercussió. I és que en certa manera, segurament, tant A Serbian Film com The Life
and Death of a Porno Gang tenen, en aquest sentit, una funció de mirall i
d’exorcisme. Sigui com sigui, el seu interès decaurà inevitablement quan la
polèmica s’esvaeixi. I la polèmica s’esvairà, en gran part, quan es deixi de
fer promoció gratuïta d’un film que no passarà a la història pels seus valors
artístics i que, en molts cassos, els seus detractors més furibunds ni tan sols
han vist.
A guisa d’epíleg
Ja fa anys que passar
uns dies a Sitges forma part dels rituals ineludibles de qualsevol cinèfil que
en tingui l’oportunitat. La nostra crònica és, evidentment, incompleta,
considerant que més de 200 films ens eren proposats, i que el catàleg del
Festival compta amb gairebé 300 pàgines. Malgrat tot, esperem haver sabut transmetre
al lector el nostre entusiasme i les nostres consideracions: qualsevol gènere
cinematogràfic és potencialment interessant, i el cinema fantàstic i de terror
són un gènere clàssic i de llarga trajectòria, passada, present i futura;
enguany se’ns han regalat un bon grapat de propostes atractives; l’ambient, a
Sitges, sempre és particular. Tot plegat converteix aquest esdeveniment
cultural en una festa nacional. A partir d’avui mateix, doncs, esperem amb
impaciència el 44è aniversari...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada