[Publicat a Cinergia (27/07/2012)]
És
clar que no pot parlar-se d’un musical com es parla del cinema a l’ús,
com tampoc pot encabir-se una obra documental en segons quines
consideracions a les que el cinema de ficció n’és sempre susceptible. La
narrativa cinematogràfica, en tant que dissertació des de la imatge,
varia en el gènere musical respecte a la resta, essent aquesta igual
d’important en el seu muntatge però molt menys en la seva essència. La
música passa d’acompanyament a celebració, pilar bàsic que ja no és
condicionat –un element més, ornamental– sinó condicional, i això fa
variar, i molt, els fonaments bàsics a l’hora de construir, visionar, i
valorar una obra.
Tant és així que, des del començament,
ens topem amb una premissa lògica: la inevitable adulteració narrativa
que comporta la integració de música i ball a la trama abstreu a
l’espectador de qualsevol percepció de caire realista, en el que podríem
qualificar d’antònim del cinema més escrupolós quant a retrat; Nouvelle vague francesa, Free Cinema anglès, o Neorealisme
italià… Efectivament, el cinema musical, llevat comptades ocasions,
renuncia des del principi a ser rigorós en aquest aspecte; els actors
dansen i canten en les més variades situacions a favor de
l’expressionisme i en detriment, sovint, de la integritat discursiva. I
és aquí a on els gustos divergeixen radicalment. El gaudi d’aquestes
obres depèn d’això, i assimilar-ho és determinant per a poder
apreciar-les sense reticències.
Però tot això és teoria, i la pràctica es redueix a deixar-se seduir o no per films com Singin’ in the Rain
(1952), cinema vestit de seda i lluentons i gran abanderat dels
comportaments artificiosos i les hipèrboles expressives. Seria per una
banda deshonest posar en qüestió les qualitats musicals i
cinematogràfiques d’aquesta afortunada trobada de titans –amb Gene Kelly, Stanley Donen, Donald O’Connor, Debbie Reynolds,
entre altres…– però és no obstant inevitable no retreure certes
llicències argumentals al llarg del metratge –i en especial a la segona
meitat– que priven a una part de l’auditori d’una completa delectança i a
ella mateixa de ser una obra total. I és que si a la primera part es fa
una aposta ferma per a compaginar els números musicals amb una historia
ben fomentada amb les mateixes dosis de romanticisme i humor, a la
segona tota aquesta comicitat queda aparcada en favor de l’ostentós, en
un còctel més aviat embafador de música i romanç que s’imposa no només
al cinema de la rialla; també a la coherència narrativa. Efectivament,
números com especialment el de Broadway són gratuïts i per tan
innecessaris en un conjunt ja prou farcit de talent, en absolut mancat
d’incentius.
Això no desmereix, tanmateix, un llargmetratge que a banda de la seva
condició de musical és un agudíssim autoretrat cinematogràfic de la
transició del silent al sonor. L’enginy amb al què això es descriu –les
impagables escenes dels micròfons, dels doblatges, de l’adaptació a
despit de l’industria…– i el seu muntatge aclaparador bé valen la
consideració de gran clàssic, Hollywood en plena forma cantat i ballat
que tot i ser en ocasions excessiu i diluir la força del conjunt, no
deixa de ser cinema amb majúscules, títol capital del setè art.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada